MAGICZNA SZKOŁA
Projekt edukacyjny na podstawie książki „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy.
Umiejętność czytania należy do kluczowych kompetencji współczesnego człowieka, a rozwijanie czytelnictwa i właściwego korzystania z różnych źródeł informacji należy do podstawowych zadań systemu oświatowego. Jednak w dobie szybkiego wzrostu popularności mediów elektronicznych młodzi ludzie codziennie stykają się z łatwiej przyswajalną i bardziej dla nich atrakcyjną rozrywką, niż lektura książek. Coraz większa grupa uczniów starszych klas szkoły podstawowej porzuca czytanie. Czy można tę tendencję zatrzymać, a może nawet odwrócić? Co zrobić, by czytanie i kontakt z książką kojarzyły się z przyjemnością, radością i zabawą?
Projekt „Magiczna szkoła” jest próbą odpowiedzi na te pytania. Podstawą realizacji projektu jest książka Jana Brzechwy "Akademia pana Kleksa".
Bazując na lekturze uczniowie opracują animowane plakaty, będą rozwiązywać magiczne zagadki oraz zadania literackie, sami stworzą gry i historyjki obrazkowe, którymi podzielą się z kolegami, wcielą się w role bohaterów lektury, napiszą historię nowej podróży oka, wykonają kolaże o zdrowym odżywianiu, zrobią coś z niczego, namalują portrety, zorganizują szkolny konkurs na lapbooka oraz spróbują wydostać się z magicznego pokoju zagadek.
Cele projektu
Uczeń:
• odnajduje informacje w tekście, odróżnia informacje ważne od drugorzędnych
• rozróżnia postacie i wydarzenia fantastyczne i realistyczne
• wyciąga wnioski i wyraża własne opinie w oparciu o tekst
• wciela się w role bohaterów, kreatywnie interpretuje utwór literacki
• wykorzystuje TIK do różnych działań twórczych inspirowanych książką, odkrywa przyjemność tworzenia
• dzieli się doświadczeniami z kolegami, zgodnie współpracuje w grupie, cieszy się uzyskanym efektem
Przebieg projektu
Projekt można przeprowadzić z całą klasą podczas omawiania lektury „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy lub wybrane aktywności można wykorzystać, jako uzupełnienie lub dodatkowe zadania dla uczniów.
Może być także prowadzony długofalowo, podczas zajęć pozalekcyjnych. Świetnie sprawdzi się też, jako projekt międzyszkolny, np. w ramach programu eTwinning.
Proponowane aktywności
I. DZIAŁANIA ZBIOROWE
1. LAPBOOK – MAGICZNA SZKOŁA MARZEŃ - szkolny konkurs na wykonanie lapbooka prezentującego wizję wymarzonej szkoły. Można zaproponować przeprowadzenie konkursu grupie uczniów.
2. MAGICZNY PLAKAT - konkurs na plakat zachęcający do przeczytania lektury. Proponowane formy:
- Interaktywne okładki - poprzez zestaw odsyłaczy i intrygującą grafikę prezentują ciekawe informacje zebrane przez uczniów na temat książki i jej autora.
- Plakaty i animacje w wybranych programach.
II. DZIAŁANIA GRUPOWE I INDYWIDUALNE
MAGICZNE ZADANIA są międzyprzedmiotowe, uczniowie wykonają szereg, inspirowanych lekturą, oryginalnych działań z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnej.
W każdym dziale jest zadanie sprawdzające znajomość lektury oraz dwa zadania wyzwalające ekspresję twórczą uczniów, pobudzające ich do kreatywności.
1. Wprowadzenie i rozgrzewka
- Mapa skojarzeń - utworzenie chmury wyrazowej z określeniami magicznej szkoły - aplikacja https://answergarden.ch/
- Rozkład pomieszczeń w Akademii – zabawa https://wordwall.net/
- Dzień w Akademii – ustalanie kolejności wydarzeń. https://learningapps.org/
- Zadanie twórcze. Jaki nowy przedmiot mógłby pojawić się w Akademii? http://www.toonytool.com/.
- Odszukanie imion chłopców Akademii. https://wordwall.net/
- Odgrywanie ról - -przedstawienie się za pomocą awatara w roli jednego z bohaterów książki http://www.voki.com/
- Jakie nagrody wprowadziłbyś w swojej szkole? Wypowiedzi na wirtualnej tablicy. https://pl.padlet.com/
- Opis wyglądu pana Kleksa – uzupełnianie luk https://learningapps.org/
- Malowanie portretu Profesora w programie graficznym https://www.abcya.com
- Co stało się z panem Kleksem po zamknięciu Akademii? Swobodne wypowiedzi uczniów https://www.abcya.com
- Magiczne przedmioty pana Kleksa - łączenie w pary https://learningapps.org/
- Zabawa zespołowa - tworzenie rymów do nazw magicznych przedmiotów. https://wordwall.net/
- Który magiczny przedmiot chciałbyś mieć i dlaczego? Wypowiedzi na wirtualnej tablicy.
- Bajkowe krainy w Akademii – test znajomości baśni https://learningapps.org/
- Układanie zdania z wyrazów rozpoczynających się na literkę A – tworzenie spirali przy pomocy programu https://www.festisite.com/text-layout/spiral/
- Tworzenie komiksów – historyjek obrazkowych wymyślonej przygody w dowolnej bajce -generator do tworzenia czarno-białych komiksów http://stripgenerator.com/strip/create/.
- Przedmioty w akademii a przedmioty szkolne – dobieranie par
- Tworzenie kleksów w postaci chmur wyrazowych - WordArt , WorCloud lub Tagxedo
- Komponowanie nowych obrazów przy pomocy różnych dodatkowych elementów. Wyszukiwanie grafiki w domenie publicznej. Programy https://pixabay.com/ i https://pl.picmix.com/.
- Labirynt – zadanie polega na odnalezieniu urządzeń coraz rzadziej spotykanych w domach.
- Nadawanie drugiego życia starym przedmiotom – propozycje ich wykorzystania. Zapisywanie propozycji na Padlecie.
- Robienie czegoś z niczego - wykonanie w grupach dowolnego przedmiotu z dostępnych, niepotrzebnych materiałów.
- Zabawa - zagraj w miasta. https://www.purposegames.com/
- W psim raju – czy znasz rasy psów – zabawa
- Zadanie grupowe – napisanie opowiadań o kolejnej podróży oka pana Kleksa. Opracowanie i wydanie ich w formie ebooków w programie https://www.storyjumper.com/
- Kolorowe smaki. Zabawa - łączenie w pary. https://wordwall.net/
- Jak smakują kolory? Mapa myśli https://bubbl.us/
- Co powinniśmy jeść, aby zdrowo i prawidłowo się rozwijać? - kolaż na temat zdrowego odżywiania. Darmowa grafika ze strony https://www.mycutegraphics.com/ oraz program https://www.photocollage.com/
III. BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
- Bezpieczeństwo w Internecie i prawa autorskie - zabawy utrwalające zasady bezpiecznego i etycznego korzystania z sieci.
IV. EWALUACJA
- Wrażenia uczniów po zakończeniu projektu
V. NARZĘDZIA
- Zbiór narzędzi wykorzystanych w projekcie.
Podczas projektu uczniowie wykonają szereg, inspirowanych lekturą, oryginalnych działań z wykorzystaniem TIK, dzięki którym będą mogli pokazać własne uzdolnienia i twórczo się realizować. Przekonają się, że książki i czytanie wcale nie są nudne i, podobnie jak w Akademii, będą się chętnie uczyć, doskonale się przy tym bawiąc.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz